Prawo pracy

Temperatura w miejscu pracy

Za oknami robi się coraz cieplej, wręcz gorąco. Większość z nas spędza czas w ciągu dnia w pracy. Jaka temperatura pomieszczenia jest idealna do efektywnego wykonywania pracy, jaką temperaturę pomieszczeń pracy musi zapewnić pracodawca? Na to oraz kilka innych związanych z tym pytań postaramy się odpowiedzieć w krótkim artykule.

Jak jest minimalna temperatura w pracy?

Zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej temperatura w pomieszczeniach, w których pracujemy powinna być odpowiednia, czyli dostosowana do rodzaju wykonywanej pracy, lecz nie niższa niż 14 st. C., chyba że względy technologiczne na to nie pozwalają. W pomieszczeniach pracy, w których jest wykonywana lekka praca fizyczna albo praca biurowa temperatura nie może być niższa niż 18 st. C.

Jaka jest maksymalna temperatura w pracy?

Maksymalna temperatura w pracy powinna być również dostosowana do rodzaju wykonywanej pracy i tutaj przepisy tak dokładnie nie precyzują, jaka to ma być temperatura, a określają ją mianem odpowiedniej. Przyjmuje się, że nie może to być to więcej niż 30 st. C, a dla pracy fizycznej 28 st. C.
Jedynie przepisy związane z wykonywaniem pracy przez pracowników młodocianych precyzją temperaturę w pracy i według nich nie może ona przekraczać 30 st. C.

Obowiązkiem pracodawcy jest zapewnienie pracownikowi odpowiedniej temperatury w miejscu pracy, niezależnie od tego, jaka jest pora roku oraz temperatura panująca na zewnątrz.

Pracodawca ma obowiązek, w zależności od temperatury na zewnątrz, zapewniać pracownikowi bezpłatne napoje. Odpowiednio napoje gorące lub zimne podaje się, gdy praca jest wykonywana na otwartej przestrzeni, a temperatura jest niższa niż 10 st. C lub przekracza 25 st. C.

Stan prawny na 24-05-2016 r.

Uwaga:
Niniejszy artykuł ma charakter informacyjny i nie stanowi porady prawnej. W przypadku wątpliwości prawnych prosimy o umówienie wizyty w Kancelarii.